Gå til hovedindhold

Junibakken 0-6 år

Velkommen til Junibakken. Vores skønne nybyggede hus er indrettet og inspireret af Astrid Lindgrens bøger, hvilket giver huset en helt særlig identitet og historie

Vuggestuebørn og pædagoger i sandkasse
  • Læs op

Indhold

    Junibakken er en kreativ integreret institution, der i sommeren 2017 tog imod de første børn.

    Vores vigtigste opgave i Junibakken er at sikre dit barns trivsel, udvikling og dannelse. Dit barn vil blive mødt af en pædagogik, der er kendetegnet ved omsorg, tryghed, nærvær, børneperspektiv, tid til det enkelte barn, børnefællesskabet, relationer til de voksne og til de andre børn, gode hverdagsrutiner, små børnegrupper og en meget høj prioritering ved indkøring af nye børn i Junibakken.

    Kreativitet og fagligt engagement

    Kreativitet er en hovedoverskrift på vores pædagogiske planlægning. Det vil sige, at vi altid tænker i, hvordan vi kan motivere børnenes nysgerrighed og stimulere deres fantasi. Hvordan de kan opleve og erfare noget nyt og noget anderledes, end det de kendte på forhånd. For os handler kreativitet ikke om ”at klippe-klistre”, men mere om alt det børnene oplever, sanser og erfarer på skovture, på legepladsen og i deres legeunivers.

    Junibakkens personale har stor faglighed og engagement – størstedelen af personalet har været med til at starte Junibakken og har en helt særlig stolthed og glæde i forhold til at arbejde i Junibakken

    Unikt forældresamarbejde

    Vi tilstræber, at stemningen i huset er præget af imødekommenhed, glæde, varme og omsorg for børn, forældre og kollegaer.

    Forældresamarbejde er præget af en helt unik gensidig anerkendelse – forældre og personale har fra første dag samarbejdet om at gøre Junibakken til en attraktiv institution. Samarbejdet er karakteriseret ved at en åben dialog og tid til samtaler om jeres barn. Den første fredag i hver måned har vi forældrekaffe om eftermiddagen, hvor forældregruppen får tid til at snakke sammen.

    Sådan ser her ud

    Forrige Næste

    Junibakken er inspireret af Astrid Lindgrens univers. Vi har i vores indretning lagt vægt på at skabe et æstetisk miljø med varierede og spændende legemuligheder. Farver og materialer er nøje udvalgt. Der er tænkt lyddæmpning ind i lofter, vægge og gulve, så vi har en god akustik i alle vores rum.

    Vores børn er opdelt i to gårde: Nordgården og Sydgården. Hver gård har egen indgang og garderobe. Børnene kan dog bevæge sig rundt i hele huset, afhængig af deres alder og udvikling. Udover de to gårde, så har huset en række spændende rum med forskellige funktioner, som giver forskellige legemuligheder:

    Mellemgården (et fællesrum med køkken, hvor vi spiser i to hold), Vimmerby (et legerum med konstruktionslege, rollelege m.m.), Bulderby (et stort motorikrum med ribber, spejle, klatrevæg, motorikredskaber, musikinstrumenter og teaterrekvisitter), Emils værksted (stort værksted med kreative materialer, stor tavle), Biblioteksafdeling (stille hjørne med sofaer og masser af bøger i børnehøjde), Sprogrum (rum til fordybelse og særlige sprogaktiviteter), Køkken (bruges ofte til at lave aktiviteter med børnene).

    Udelivet har en høj prioritering i Junibakken. Legepladsen er inddelt i forskellige zoner som indbyder til forskellige aktiviteter og udfordringer: Amfiscene, bålhytte, telt, fodboldane, klatrestativ, overdækket terrasse, sandkasser og legehus-område, sansehave og cykelbane.

    Læs mere om Junibakken 0-6 år

    Vi har 24 børn i alderen 0-3 år og 40 børn i alderen 3-6 år. Vi har normalt 16 medarbejdere ansat.

    I Sydgården er der to grupper – en gruppe med 12 børn i alderen 0-3 år og en gruppe med 20 børn i alderen 3 til 6 år

    I Nordgården er der også en gruppe med 12 børn i alderen 0-3 år og en gruppe med 20 børn i alderen 3 til 6 år

    I hver gruppe er børnene yderligere inddelt i mindre grupper mellem 9 og 12 hver dag.

    Vi arbejder ud fra en særlig struktur og organisering, som sikrer, at personalet fordeler sig på en rigtig måde, hjælper hinanden og arbejder rigtig godt sammen på tværs af grupperne. Herved får vi det optimale ud af vores normering og kan få en mere fordybet og nærværende tid sammen med børnene. Vi lægger stor vægt på, at der er god pædagogik i alle vores hverdagsrutiner og ikke kun i de på forhånd planlagte aktiviteter.

    Nogle gange om året har vi fælles tema for hele huset. Vi har haft temaer som eksempelvis: Sansemotorik, Pippi Langstrømpe, Høst, Edderkopper samt andre små temaer, som udspringer af børnenes særlige interesser i en given periode.

    Vores udeliv har generelt en meget høj prioritering. Der laves mad på bål, og vi spiser madpakker udenfor. Vi arbejder dagligt med natur og science enten på skovture eller på legepladsen.

    Dagens aktiviteter

    6.30

    Åbning og modtagelse af de første børn

    8.00

    Lege rundt i husets rum og små aktiviteter ved bordene som eksempelvis spil, modellervoks, tegne, male og oplæsning 

    8.45

    Samlingsstund i små grupper. Vi synger, danser, læser, leger, snakker, spiser rugbrød med smør og drikker vand

    9.15

    Aktiviteter på legepladsen, ture til skoven, små grupper der laver aktiviteter rundt i husets forskellige rum, legegrupper, sproggrupper etc.

    10.30

    Tvebakkerne (0-3 år) spiser i Mellemgården i små grupper

    Herefter bleskifte, leg på stuen og putning

    11.30

    Rumpenisserne (3-6 år) spiser i Mellemgåden i små grupper

    Herefter leg ude og inde

    14.00

    Rumpenisserne spiser madpakker i teltet og på vores overdækkede terrasse

    Tvebakkerne spiser madpakker i Mellegården

    15.00

    Alle børnene leger på legepladsen

    17.00 (fredag 16.30)

    Junibakken lukker 

    I Junibakken har vi en frokostordning (rugbrød med forskelligt pålæg, fisk og grøntsager), mens børnene selv skal medbringe en eftermiddagsmadpakke.

    Til frokost får vi mad fra Lille Dyrgaard, som er minimum 60% økologisk. Brødet er 100% økologisk, rodfrugterne er økologiske og hentet fra lokalt gartneri. Maden bliver leveret færdiganrettet på fade.

    Børnene får rugbrød med smør klokken 9.00 hver dag. Om fredagen skiftes forældrene til at komme med boller (hjemmebagte eller købte) – en ordning forældrerådet har sat i gang, og som fungerer rigtig godt.

    De yngste børn kan få grønsagsmos, hvis de endnu ikke kan spise rugbrød. Tvebakkerne får mælk til frokost, mens Rumpenisserne får vand

    Børnene skal selv have en madpakke med til eftermiddagsmaden. Det er typisk lidt frugt og brød.

    Sådan spiser vi

    Ved måltiderne skaber vi en god og tryg stemning ved at fordele børnene i små grupper ved mange borde med afskærmning imellem. Børnene er inddelt i spisegrupper med den samme voksen og de samme børn i en længere periode. Ved bordene foregår spisningen roligt, med små samtaler og med en nærværende voksen ved hvert bord.  

    Vi laver ofte mad på bål som et vigtigt element i vores udeliv.

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Et godt samarbejde

    Som forælder er du den vigtigste voksne i dit barns liv. Derfor er det afgørende for dit barns udvikling og trivsel, at vi kan samarbejde.

    Se, hvordan vi samarbejder med forældre under Fælles i dagtilbuddet.

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd og bestyrelse har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Se, hvad vores forældreråd og bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Sidst opdateret: 15. november 2023