Engskovgård 0-6 år
Velkommen til Engskovgård. Vi er en integreret institution i naturskønne omgivelser, hvor vi ser, hører og anerkender barnet for den, man er.
I Engskovgård møder vi alle børn og forældre med et smil. I løbet af dagen arbejder vi anerkendende og med udgangspunkt i barnets perspektiv. Vi tager ansvar for relationerne til børnene, og deres relationer til hinanden.
Vi forsøger altid at forstå barnets hensigt og arbejder for at se, høre og anerkende barnet for den, man er, og det man bidrager med i fællesskabet – stort som småt. Alle børn skal føle sig værdsat og ventet på.
Læringsmiljøer og stærke relationer
Vi tilrettelægger forskellige læringsmiljøer inde eller ude, som er målrettet børnenes forskellige udviklingstrin. Nogle læringsmiljøer tilrettelægges på tværs af børnehave/vuggestue, hvor børnene lærer eller får øjnene op for hinanden og danner relationer på tværs. Når børnene deltager i de forskellige læringsmiljøer, får de set, mærket og afprøvet forskellige sider af sig selv og får relationer til de andre børn. Vores udgangspunkt er at alt udvikling sker igennem legen.
Det siger forældrene om Engskovgård
”I Engskovgård er I rigtig gode til at være opfindsomme, se muligheder og være skarpe på at udvikle læringsmiljøet. I er gode til at få skabt en fast struktur, som gavner børn og voksne ved at sikre en større forudsigelighed og stabilitet, og der er mange "gamle" traditioner og fælleslege, der giver fællesskab og sammenhold.” (Mor til 4-årig dreng og 1-årig pige)
”Man skal vælge Engskovgård, hvis man vil så tæt på en naturbørnehave som muligt. Institutionen er som navnet antyder tæt på både eng, skov og gård og ligger ud til grønne områder, hvor børnene ofte tager på tur med madpakken i rygsækken og gummistøvler klar til at indtage naturen. Frugttræer og bærbuske bliver også brugt til sæsonens temaer til at lave mos eller bålmad.” (Mor til 5-årig dreng)
"Som forælder oplever man at blive hørt og få sparring i forhold til de udfordringer og bekymringer, der kan opstå i løbet af barnets tid i vuggestuen og børnehaven. Og så kan man mærke, at alle medarbejdere brænder for at gøre Engskovgård til et inspirerende, udviklende og rart sted for børnene at være” (Mor til 4-årig dreng og 1-årig pige)
Sådan ser her ud
Engskovgård ligger i skønne omgivelser – med mulighed for naturoplevelser tæt på. Vi bruger meget tid udenfor, hvor børnenes leg og fantasi har rig mulighed for at udfolde sig i de mange krat og huler, som vores store legeplads byder på. De voksne er kreative sammen med børnene og har ofte gang i at skabe et nyt legemiljø sammen med børnene. Værktøj og materialer hentes ofte fra vores store udendørs værksted.
Engskovgård består af tre grupper som hedder ’Mælkebøtten’, ’Solsikken’ og ’Sommerfugle’.
Vi bruger aktivt alle husets rum i løbet af dagen og har fokus på, at børn skal have mulighed for at lege og deltage i planlagte aktiviteter i både større og mindre børnegrupper.
Læs mere om Engskovgård 0-6 år
Engskovgård har 17 vuggestuebørn, 30 børnehavebørn og 11 ansatte.
I børnehaven har vi to grupper, Solsikken og Mælkebøtten, og vuggestuen en gruppe, Sommerfuglene.
Vi har delt dagen op i en struktur som genkendelig og tryg for børnegruppen, samt forbereder børnene i det næste skridt i løbet af dagen.
Dagens aktiviteter i vuggestuen
06.30
Engskovgård åbner, og en voksen fra enten vuggestuen eller børnehaven tager imod i fællesrummet.
8.00
Vuggestuen åbner, og en voksen er tilgængelig på stuen. Dagen begynder med leg og hygge, mens vi tager imod de børn, der kommer i vuggestuen.
8.30
Fællessamling. Vi synger sange, taler sammen m.m., inden vi spiser rugbrød. De børn, der sover to gange, puttes efterfølgende.
9.00-10.30
I Engskovgård sker børnenes læring, udvikling, trivsel og dannelse gennem hele dagen. I dette tidsrum vil der dog ofte være et særligt fokus, som tager udgangspunkt i de pædagogiske læreplaner eller i konkrete indsatsområder.
Vi tilrettelægger forskellige læringsmiljøer inde eller ude. Læringsmiljøerne er målrettet børnenes forskellige udviklingstrin. Nogle læringsmiljøer tilrettelægges på tværs af børnehave/vuggestue, hvor børnene lærer eller får øjnene op for hinanden og danner relationer på tværs. Når børnene deltager i de forskellige grupper, får de set, mærket og afprøvet forskellige sider af sig selv og får relationer til de andre børn.
10.30
Vi vasker hænder og samles. Børnene skiftes til at dække rullebord i køkkenet med en voksen og dele madkasse, tallerken og glas ud. Børnene vælger selv hvad de vil spise fra fadene med mad.
Når vi har spist, leger børnene i vuggestuen, og der ryddes op efter måltidet. Vi pusler og putter børnene stille og roligt. De børn, der har sovet om formiddagen, spiser og leger i middagsstunden. Hvis vi har store børn, der springer luren over, leger de ofte på legepladsen sammen med børnehaven.
13.30-14:30
Børnene står op, og vi holder vuggestuen rolig, så det er et rart sted at vågne op. De små børn, der sover to gange, puttes ofte ud til deres anden lur. Når en del børn er vågne, spiser vi vores eftermiddagsmadpakker.
15.30
Vuggestuen ryddes op, og vi samler os med børnehaven i vores fællesrum sammen med de voksne.
Dagens aktiviteter i børnehaven
6.30
Engskovgård åbner, og en voksen fra enten vuggestuen eller børnehaven tager imod i fællesrummet.
8.00
Vuggestuens personale trækker ind i vuggestuen med de yngste børn. Frem til kl. 9.00 fordeler de voksne sig i børnehaven og kommer stille og roligt i gang med dagen. Nogle børn har måske brug for lige at lande omkring en bog med en voksen, mens andre børn fordyber sig i leg med det samme.
8.30
Børnene tilbydes rugbrød i fællesrummet, hvis der er børn udenfor tilbydes de en rugbrød der.
9.00
I Engskovgård sker børnenes læring, udvikling, trivsel og dannelse gennem hele dagen. I dette tidsrum vil der dog ofte være et særligt fokus, som tager udgangspunkt i de pædagogiske læreplaner eller i konkrete indsatsområder.
Vi tilrettelægger forskellige læringsmiljøer inde eller ude. Læringsmiljøerne er målrettet børnenes forskellige udviklingstrin. Nogle læringsmiljøer tilrettelægges på tværs af børnehave/vuggestue, hvor børnene lærer eller får øjnene op for hinanden og danner relationer på tværs. Når børnene deltager i de forskellige læringsmiljøer, får de set, mærket og afprøvet forskellige sider af sig selv og får relationer til de andre børn.
10.30 – 11.30
Alle går på skift på badeværelset. Vi spiser frokost, børnene vælger selv hvad de vil spise fra fadene med mad. Børnene sidder i mindre grupper, hvor der er god mulighed for at samtale både børnene imellem og mellem barn og voksen.
11.30
Nogle dage går alle derefter i garderoben og ud på legepladsen. Andre dage opdeles børnene, så dem, der har været ude om formiddagen, frit kan vælge, om de vil lege på legepladsen eller lege inde i børnehaven.
13.30 - 15.00
Børnehaven spiser eftermiddagsmadpakker.
15.30
Børnehavebørnene og vuggestuebørnene samles i fællesrummet med de voksne. Vuggestuen og noget af børnehaven vil nu være ryddet op og lukket af for den dag.
17.00 (mandag og fredag 16.30)
Engskovgård lukker.
I Engskovgård har vi en frokostordning (rugbrød med forskelligt pålæg, fisk og grøntsager), mens børnene selv skal medbringe en eftermiddagsmadpakke.
Til frokost får vi mad fra Lille Dyrgaard, som er minimum 60% økologisk. Brødet er 100% økologisk, rodfrugterne er økologiske og hentet fra lokalt gartneri. Maden bliver leveret færdiganrettet på fade.
Sådan spiser vi
Ved måltiderne sænker roen sig omkring bordet, når maden er serveret. Personalet har fokus på at skabe en afslappet og positiv stemning omkring måltidet. Børnene vælger selv, hvad de vil spise fra fadene. Samtalen har rum, og alle børn får mulighed for at byde ind og blive lyttet til.
Vi har tillid til, at du som forælder ved, hvad dit barns eftermiddagsmadpakke skal indeholde. Hvis vi oplever, at dit barn ikke trives med sin madpakke, vil vi henvende os til dig, så vi sammen kan finde gode løsninger. Dit barn er en del af et stort fællesskab i Engskovgård, og at børnene bliver inspireret af hinandens mad.
Hvis der er særlige hensyn og noget, vi bør vide om jeres families forhold til mad, så henvend dig til barnets kontaktperson.
Der serveres oftest mad, hvis en fødselsdag fejres i institutionen eller i hjemmet. For at gøre fejringen så god som mulig for dit barn, beder vi dig ved fødselsdage tage kontakt til personalet, så vi med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens vejledning om mad og måltider sammen kan tage hensyn til det enkelte barn og fællesskabet.
Mad serveret ved festligheder, traditioner og højtider i Engskovgård tager ligeledes afsæt i Sundhedsstyrelsens vejledninger samt Miljø- og Fødevarestyrelsens vejledninger.
Vi stemmer om det
Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.
Et godt samarbejde
Som forælder er du den vigtigste voksne i dit barns liv. Derfor er det afgørende for dit barns udvikling og trivsel, at vi kan samarbejde.
Se, hvordan vi samarbejder med forældre under Fælles i dagtilbuddet.
Få indflydelse på hverdagen
I vores forældreråd og bestyrelse har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.
Se, hvad vores forældreråd og bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.
Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.
Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.
Marlene Skaanning Petersen
Engskovgård 0-6 år
Telefon:
27 21 27 17
E-mail: pmask@aarhus.dk