Vuggestuen Kløvervangen er en lille vuggestuen med 30-33 børn fordelt på tre stuer. Vi arbejder meget på tværs af huset, så alle børn kender alle voksne rigtig godt.

Det vigtigste for os er dit barn og dig

Det vigtigste os i Kløvervangen er, at alle børn er trygge og at alle børn mødes med nærvær, varme, glæde, smil, øjenkontakt og hjælp og støtte, når de har brug for det. Det er vigtigt for os, at indkøring af nye børn er nænsom og rolig, og at du som forælder er med til lægge planen.

Vi ved, at du som forælder er ekspert på netop dit barn. Vi er lydhør og imødekommende, og vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at du som forælder føler dig tryg og mødt i vuggestuen.

Det er vi gode til

I Vuggestuen Kløvervangen ser vi alle børn for dem, de er. Alle børn er helt perfekte præcis som de er og vi rummer, holder af og værdsætter alle børnene.

Vi er et hus, hvor positivitet, engagement, glæde, varme, begejstring, opmuntring og knus og kram fylder rigtig meget. Vi taler roligt og ordentligt til alle børn (og voksne), og vi ser altid bag om adfærden og forholder os til, hvordan vi som personale kan justere og tilpasse vores tilgange i forhold til børnene.

Personalet i Kløvervangen har en oprigtig og hjertevarm interesse i alle børn og vi finder stolthed og stor glæde i vores arbejde med netop vuggestuebørnene.

Vuggestuen Kløvervangen er et hus af ældre dato med sjæl, varme og historie. Vi har tre stuer med tilhørende badeværelser, køkken, garderobe/alrum, krybberum og kontor i stueetagen. Fra alle stuerne er der adgang til vores dejlige og overskuelige legeplads.

I kælderplan har vi et motorikrum, hvor vi både kan tumle, gynge, lege med legekøkken, læse bøger på madrasser, lave baner, høre og lave musik og meget, meget mere. Ind imellem bruger vi også motorikrummet til spise frokost med en lille gruppe børn.

Ude foran huset har vi ”den lille legeplads”, hvor vi også ofte leger. Det er et sjovt og godt sted at køre på scooter og løbecykler, og der er en lille gul robåd, som vi kan sejle verden rundt i.

 

Vi har tre stuer; Rød, Gul og Grøn, og på hver stue er der tilknyttet 2 pædagoger og én pædagogmedhjælper.

Vi arbejder i små grupper i løbet af dagen, hvor nærvær, omsorg, sprog, kroppen, fælleskab og tilpassede læringsrum og udfordringer er i højsæde. I de små grupper trives børnene og udvikler sig, de får fint øje på hinanden og nyder at være en del af det lille fællesskab.

Vi er ude i alt slags vejr og sætter lige stor pris på regn og solskinsvejr. Vi er ofte på ture ud af huset, og vi bruger lokalområdet rigtig meget. Vi kan både være på gåtur med og uden klapvogne, og så har vi to el-ladcykler med plads til fire børn i hver. Én formiddag om ugen har vi mulighed for at bruge Multisalen på Skødstrup Skole.

Vi lægger stor vægt på, at alle der færdes i huset - børn, personale, forældre, pedeller, pakkebuddet mv. - taler på en positiv, imødekommende, respektfuld og rolig måde. Vi værner om den gode stemning og vi ser stor værdi i, at atmosfæren i huset er varm, imødekommende og hyggelig.

Når vi hjælper, støtter og vejleder børn, går vi det altid på en rolig og anerkende måde. Det skal rart og trygt for alle at komme i Vuggestuen Kløvervangen.

Dagens aktiviteter

6.30

Vuggestuen åbner, og børnene møder ind på grøn stue til forskellige små aktiviteter og får startet dagen stille og roligt.

6.30-7.30

Alle børn og voksne er samlet på én stue, hvor vi hygger, læser bøger, lægger puslespil, kører med biler eller lign.

7.30-8.30

Stuerne fordeler sig på de tre stuer, og vi leger, danser, tegner og tager kærligt imod de sidste børn. Vi gør klar til samling.

8.30

Alle tre stuer har samling, hvor vi siger ordentligt godmorgen til alle børn. Alle børn bliver set og nævnt, og gruppen får øje på hinanden. Vi synger, læser højt, taler om vejret, årstiden mv.

Alle stuerne har en stor tavle, hvor vi visuelt kan ”lave dagen” for børnene. Vi har billeder af alle voksne, alle børn og af alle aktiviteter ude som inde. På den måde kan alle børn se, hvad de skal lave, hvem de skal lave det sammen med, og hvor de skal være henne.

Børnene får tilbudt rugbrød med smør. Alle børn har en drikkedunk med hjemmefra.

9.00-10-30

Vi deler børnene op i små grupper. Personalet har planlagt hver dag ud fra børnenes behov, udviklingstrin, sociale relationer og interesseområde. Hver dag er struktureret og organiseret så vi skaber de bedst mulige læringsrum for alle børn.

10.30

Vi spiser frokost. Vi får kold mad udefra, dvs. pålægsfade og rugbrød. Vi tilbyder naturligvis mindre børn og babyer blødt brød, grød, mos, sutteflaske eller lign.

11.00-12.00

Børnene puttes til lur. Inden da kan børnene lege på eget initiativ, de kan læse en rolig bog, eller børnene kan hjælpe med at rydde af bordet og rydde op på stuen.

12.00-13.00

Vi er fælles på én stue med de børn, der ikke sover lur eller sover to gange i løbet af dagen. Vi spiser frokost og skaber læringsrum og kvalitetstid for disse børn.

13.30

Vi spiser eftermiddagsmadpakker. Alle børn har en eftermiddagsmadpakke med hjemme fra hver dag.

14.00

De børn, der vågner efter kl. 14, spiser madpakker sammen på én stue.

De børn, der har spist madpakker kl. 13.30, kommer i overtøjet og skal ud og lege på legepladsen.

17.00 (16.30 fredag)

Vuggestuen lukker.

 

I Vuggestuen Kløvervangen har vi en frokostordning (rugbrød med forskelligt pålæg, fisk og grøntsager), mens børnene selv skal medbringe en eftermiddagsmadpakke. Om formiddagen får børnene rugbrød med smør.

Til frokost får vi mad fra Monas, som er minimum 60% økologisk. Brødet er 100% økologisk, rodfrugterne er økologiske og hentet fra lokalt gartneri. Maden bliver leveret færdiganrettet på fade. Vi får mos til babyerne.

Sådan spiser vi

Vi ser måltidet som en oplagt mulighed for at støtte børnene i selvhjulpenhed og hjælpsomhed overfor andre ved spisebordet. Børnene er vilde med selv at smøre brødet, selv at hælde vand op, selv skære brødet over osv. Vi opmuntrer børnene til selv at forsøge, og vi viser gerne mange gange, hvordan man kan gøre. Hvis børnene ikke har lyst at forsøge selv, så er det helt ok. Børnene bliver ikke presset, hverken til at spise eller til at forsøge sig i at smøre selv. Det vigtigste for os er, at vi har en hyggelig og nærværende stund ved måltiderne.

Vi ser måltiderne som en oplagt mulighed for at udvikle børnenes sprog, da de voksne her er helt tæt på børnene, og vi her kan udvide samtalen og tale sammen om det, der står på bordet, om det vi har lavet om formiddagen eller noget helt andet.

Når vi sidder ved bordet, læser vi nogle gange en bog, fortæller historier eller lign. Det skal være hyggeligt, trygt og afslappende at sidde ved bordet under måltiderne.

Vi følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger ift. mad til babyer og småbørn og ift. hårde fødevarer.

Vi stemmer om det

Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

Et godt samarbejde

Som forælder er du den vigtigste voksne i dit barns liv. Derfor er det afgørende for dit barns udvikling og trivsel, at vi kan samarbejde.

Se, hvordan vi samarbejder med forældre under Fælles i dagtilbuddet.

Få indflydelse på hverdagen

I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.